Pages

Sunday 6 December 2015

Bercuti ke New Zealand : Day 4 ( Part 1- Twizel - Omarama - Moeraki Boulders)

Assalamualaikum semua

Malam ketiga kitorang dekat NZ, kitorang masih dekat Mount cook dan menginap di hotel yang sama. Mount cook antara tempat yang meninggalkan kesan pada hati sebab bila teringat Mount cook terus terasa kerdilnya kita sebagai hamba Allah. Dikelilingi gunung ganang yang besar dan teguh. Ya Allah dengan gunung pun terasa kerdilnya kita maka janganlah merasa hebat nya kita. Kita ini tiada apa-apa. 

Hari keempat kitorang di NZ macam berat hati nak tinggalkan Mount cook, Oh Mount cook tidak mungkin aku lupa akan dirimu yang telah menambat segenap hatiku. Pagi-pagi lagi kitorang dah check out sebab perjalanan hari keempat agak jauh dan agak banyak persinggahan , kalau tidak ada plan nak singgah mana pun, percayalah sesungguhnya kita tak dapat menahan diri dari berhenti dan ambil gambar berhenti lagi ambil gambar lagi dan lagi dan lagi. 

Total km hari keempat

Bye Mount cook

Cuaca cerah 

Lalu tepi Lake pukaki lagi

PUKAKI CANAL

The next stop is Pukaki canal dalam 30-40min dari Mount cook. Cuaca hari keempat just nice. Pukaki canal ni sebenarnya salah satu canal yang digunakan untuk generate electricity dan air dia datang dari Lake Pukaki, sebab tulah namanya Pukaki canaL. Untuk pengetahuan semua juga, canal-canal dekat sini memang terkenal sebagai tempat memancing, katanya besar-besar ikan dekat situ dan boleh nampak ikan berenang-renang dalam air tu. Fuh, rugi hari tu tak sauk je masuk dalam bonet kereta. Dekat Pukaki canal tu kitorang singgah tak sampai 5 min pun, tak celup kaki pun dlam air tu sebab dah tahu kesejukan di tahap maksima, boleh membeku oiii. 

Tengok warna air la kan

Perfect canvas ;p

Pukaki canal


HIGH COUNTRY SALMON FARM


Lepas dah ambil gambar , terus pergi ke High Country Salmon Farm, ladang pembelaan salmon tidak jauh dari Pukaki Canal. Ramai yang berpendapat rasa salmon yang diternak dekat sini mempunyai rasa yang unik dan lain dari daripada kebiasaanya. Memang teruja. Masa sampai tu tidak ada orang pun dekat farm tu, mungkin sebab terlalu awal lagi. So, kitorang masuk dan terus menuju ke sangkar salmon sebab nak bagi makan salmon. Biasalah orang tak pernah nampak salmon hidup, BATAK. Hana pun suka sangat bagi makan ikan tu so untuk sesiapa yang ada bawak kids bercuti area sini boleh masukkan sekali tempat ni dalam itinerary. Lepas feeding salmon, kitorang masuk kedai order salmon burger dan beli half fresh salmon fillet dengan harga NZD15, mana nak dapat harga macam ni dekat mana-mana.

Terpampang signboard besar

Sangkar salmon

Lepas bebrapa minit terus datang satu bas nak bagi makan salmon

Best pulak bagi makan ikan, salmon kan haha

Makanan ikan ada disediakan, setiap orang hanya boleh ambik satu bekas

Berebut ikan

Tengok warna air, air dari Lake Pukaki

Bye ikan, you are so delicious ;p

Salmon burger for brekkie

OMARAMA CLAY CLIFF

Lepas dah membaham salmon burger, kitorang pun teruskan perjalanan kitorang menuju ke Omarama Clay cliff. Clay cliff ni merupakan batuan semulajadi yang berbentuk puncak yang tajam dengan jurang yang dalam memisahkan antara puncak-puncak terhasil akibat dari aliran sungai daripada glacier berjuta tahun dulu. Sesuai sangat kalau geologist buat lawatan ke sini ;p. Perjalanan ke clay cliff ni akan melalui jalan yang tak berturap sejauh 4km dan entry masuk sebanyak NZD5 perlu dibayar dekat Omarama i-site. Kalau dari arah Mount cook, akan jumpa clay cliff dulu dan baru Omarama i-site so kitorang pun pergi clay cliff dulu lepas tu baru bayar dekat i-site. Kalau tak bayar pun tak da sape tahu tapi Allah tahu ha. Tapi rasanya kalau tidak pergi pun tidak mengapa sebab biasa-biasa saja.

Jalan tak berturap

Nampak dah clay cliff

Puncak-puncak yang tajam

Jalan masuk

Sebenarnya, kitorang tengok dari luar je sebab kesuntukan masa

Lepas bayar fee dekat Omarama i-site, apa lagi kitorang pun teruskan perjalanan sebab jauh lagi. sabar jelah driver kan. On the way tu mang permandangan sangat superb, memang hati ni melonjak-lonjak nak berhenti dekat setiap tempat tapi nanti sampai minggu depan pun tak sampai ke Dunedin kan. Ikut kata hati, mati nanti.

Lembu sado, ade orang berhenti nak selfie dnegan lembu la tu

Lembu saja kan

Cherry blossom di mana-mana

Nampak tak yang menguning tu? Canola field, 
hati memang melonjak nak berhenti tapi mengingatkan 
baki perjalanan yang masih jauh ku kuburkan dalam hati 

Empangan pun cantik 


LAKE BENMORE

Singgah makan tepi Lake Benmore

Macam autumn pulak kan

Tengah menikmati nasi goreng ketika ini ;p

MOERAKI BOULDERS

Sepanjang jalan dari Omarama ke Oamaru memang akan lalu lake yang airnya jernih tapi kitorang cuma lalu je tak singgah pun. Lepas tu i pun tidur, haha kesian driver tahu-tahu dah sampai dekat Moeraki Boulder. Moeraki boulder terletak 40km selatan dari pekan Oamaru. Istimewa tempat ni sebab dia ada batu bulat-bulat bukan sebarang bulat tapi memang bulat sebulat bulatnya tersusun cantik dekat tepi pantai. Katanya batu ni terhasil daripada crystallization kasium dan karbonat berjuta tahun dulu, terhakis dan  membentuk bentuk seakan-akan batuan bulat. 

Jalan menuju ke batuan bulat

Tolak jangan tak tolak ye

Bulat kecik bulat besar

Ada jugak yang tak berapa nak membulat

Tepian pantai

Comel pulak bila tengok batu macam ni

Close up, aiyoo macam telur raksasa pun iye jugakkan




Nanti kita sambung part 2 ok. Tersangatlah mengantuk. 


0 comments:

Post a Comment